Sol Gabetta - Edward Elgar's Cello Concerto in E minor op. 85



    Jacqueline Mary du Pré, a violoncelista britânica que celebrizou este concerto de Edward Elgar podia ter vivido - morreu em 1987 -, para conhecer Sol Gabetta que nasceu um pouco antes em Córdoba, na Argentina em 1981. Mas, Deus não quis. Sol Gabetta de ascendência franco-russa, vive na Suíça e é uma das melhores solistas do nosso tempo. Oferece-nos uma emoção e uma energia em intensidade que lembra Du Pré.
    Hoje – graças a um empréstimo privado – Sol Gabetta toca um dos raros violoncelos, construídos por G.B. Guadagnini em 1759, é o Stradivarius dos violoncelos. O instrumento está avaliado em três milhões de euros. Sobre ele Gabetta diz  “Penso que eu sou a escolta do violoncelo. Viajo sempre com ele e tenho sempre de prestar atenção a qualquer coisa que possa acontecer. Mesmo estando cansada, porque viajo muito, às vezes até às quatro da madrugada, às vezes até muito mais tarde, de noite, depois dos concertos. E pode acontecer qualquer coisa, muito rapidamente, se o deixar para trás. Pode ficar esquecido em qualquer lugar, porque em dois minutos a mente pode viajar para outro sítio. Essa é a razão pela qual eu penso sempre nele, quando faz parte da minha bagagem, como se fosse um conjunto de miúdos. Para mim, quando viajo, ele é sempre uma criança”. Teme um acidente com o seu violoncelo que trata, cerimoniosamente, por Senhor Gabetta.
    Diz ainda “Eu tenho sempre um chocolate preto, como e, 10 minutos depois, estou como uma bomba. É estranho, mas é uma onda boa, sinto um poder interior. É bom”.





   The piece was composed during the summer of 1919 at Elgar's secluded cottage "Brinkwells" near Fittleworth, Sussex, where during previous years he had heard the sound of the artillery of World War I rumbling across the Channel at night from France. In 1918, Elgar underwent an operation in London to have an infected tonsil removed, a dangerous operation for a 61-year-old man. After regaining consciousness after sedation, he asked for pencil and paper, and wrote down the melody that would become the first theme from the concerto. He and his wife soon retired to the cottage in an attempt to recover from their health problems. In 1918, Elgar composed three chamber works, which his wife noted were already noticeably different from his previous compositions, and after their premieres in the spring of 1919, he began realising his idea of a cello concerto.
  1. Adagio — Moderato
  2. Lento — Allegro molto
  3. Adagio
  4. Allegro — Moderato — Allegro, ma non troppo — Poco più lento — Adagio.
   The first movement is in ternary form with introduction. It opens with a recitative in the solo cello, immediately followed by a short answer from the clarinets, bassoons and horn. Na ad lib modified scale played by the solo cello follows. The viola section then presents a rendition of the main theme in Moderato, then passes it to the solo cello who repeats it. The string section plays the theme a third time and then the solo cello modifies it into a fortissimo restatement. The orchestra reiterates, and the cello presents the theme a final time before moving directly into a lyrical E major middle section. This transitions into a similar repetition of the first section. This section omits the fortissimo modified theme in the solo cello. The slower first movement moves directly into the second movement.
 
   The second movement opens with a fast crescendo with pizzicate chords in the cello. Then, the solo cello plays what will be the main motive of the Allegro molto section. Pizzicato chords follow. A brief cadenza is played, and sixteenth-note motive and chords follow. Then a ritardando leads directly to a scherzo-like section which remains until the end.
 
   The slow third movement starts and ends with a lyrical melody, and one theme runs through the entire movement. The end flows directly into the finale (again with no pause).
 
   The fourth movement begins with another fast crescendo and ends at fortissimo. The solo cello follows with another recitative and cadenza. The movement's main theme is noble and stately, but with undertones and with many key-changes. Near the end of the piece, the tempo slows into a più lento section, in which a new set of themes appears. The tempo slows further, to the tempo of the third movement, and the theme from that movement is restated. This tempo continues to slow until it becomes stagnant, and the orchestra holds a chord. Then, at the very end of the piece, the recitative of the first movement is played again. This flows into a reiteration of the main theme of the fourth movement, with tension building until the final three chords, which close the piece.
 
From, Wikipedia

Sem comentários:

Arquivo do blogue